Thursday, October 1, 2009

5 & 6 Syawal 1430 Hijrah : Beraya di Kedah D.A

24 Sept. 2009 - 25 Sept. 2009
(bersamaan 5 & 6 Syawal 1430 Hijrah)
Beraya di Kedah Darul Aman

5 Syawal 1430 Hijrah

Pagi, 5 Syawal, sekitar jam 11.45am, kami bertolak ke Utara untuk beraya di rumah my Auntie di Laguna, Merbok. Highway ke Utara tak berapa sibuk, dan kami selamat sampai kira-kira jam 1.00pm.

Lepas mkn tengahari dan solat zohor, kami ke Alor Setar. Nak beraya dan jumpa kawannya 'Pom" di Kota Sarang Semut. Ikut highway terus ke Alor Setar, dan singgah di Pekan Rabu. Beli dodol, kuah rojak Mak Bee dll. kueh tradisional. Tiap kali naik ke Alor Setar, jadi satu kemestian singgah di Pekan Rabu ni.

5.00pm, keluar dari Pekan Rabu, cuba hubungi "Pom" tetapi ketika tu beliau masih beraya lagi di Pokok Sena. Ke City Plaza seperti yang dicadangkan oleh beliau tak dpt kami penuhi sebab tak berapa tahu arah mana nak ke situ. Kemudian kami menghala ke Kuala Kedah. Janji untuk jumpa di Kuala Kedah ajer. Sambil menunggu tu, sempat lah menjamah Mee Rebus Kuala Kedah di gerai berhampiran jetty.


Mee Rebus Kuala Kedah

Sehingga jam 6.15pm kami disitu, kami pun bergerak pulang ke Laguna, Merbok. Kali ini kami mengambil laluan persisiran pantai dan juga melalui jalan-jalan kampung. Dari Kuala Kedah, kami turun sehingga Simpang Empat, Guar Chempedak seterusnya ke S.P Utara. Kami juga melalui kawasan kaki bukit Gunung Jerai. Nak singgah ke kaki Gunung Jerai tu pun tak sempat, sebab dah waktu Maghrib. Sampai dirumah sekitar jam 8.15pm.


6 Syawal 1430 Hijrah
(25hb September 2009)

Pagi, selepas breakfast, kami keluar menghala ke Tanjung Dawai. Melalui Pekan Semeling, Lembah Bujang Archaeological Park, Singkir Darat sehingga lah sampai ke Tanjung Dawai. Kami sempat merakamkan beberapa slot gambar semasa di sekitar Kompleks dan jetty Tanjung Dawai ni.

Bangunan Bazar & Jetty Nelayan di Tg.Dawai

Boat menghampiri & menurunkan penumpang di Jetty Tg. Dawai

Tanjung Dawai ni kedudukannya di Daerah Yan. Melalui perkhidmatan boat penambang melalui Kuala Sungai Merbok, ia menghubungkan penduduk Pantai Merdeka di Daerah Kuala Muda dengan penduduk Tanjung Dawai di Daerah Yan. Sekiranya melalui jalan darat, berkenderaan sendiri dari Pantai Merdeka ke Tanjung Dawai akan mengambil masa lebih kurang 1 jam 15 minit.
Kelihatan boat dari Pantai Merdeka menuju ke Tg. Dawai

Pantai Merdeka di lihat dari jetty Tg. Dawai

Di jetty Tg. Dawai. Kelihatan boat menghala ke Pantai Merdeka

Jetty di Tg. Dawai - menunggu boat utk ke Pantai Merdeka

Setelah matahari mula terik, kami pun beransur meninggalkan jetty Tanjung Dawai. Kami menyusuri pula perkampungan nelayan di Tanjung Dawai.

Perkampungan Nelayan di Tg. Dawai

Ikan dijemur di atas para

Menyelusuri kawasan perkampungan nelayan tersebut, kami terjumpa ikan-ikan dikeringkan di atas para jemuran. Tertarik untuk berhenti sekejap dan melihat lebih dekat lagi, perusahaan membuat ikan kering secara kecil-kecilan ini.

Kami meminta kebenaran pengusaha wanita Melayu itu untuk mengambil gambar dan melihat bagaimana ikan-ikan tersebut diproses. Ketika kami sampai disitu, terdapat 2 orang pembantunya sedang menyiang ikan. Beliau memaklumkan bahawa ikan yang digunakan adalah ikan selangat.

Ikan segar sebelum dan selepas di siang

Ikan Selangat di atas para jemur (dari dekat)

Ikan Selangat dikeringkan di atas para

Kami berpuashati melihat perusahaan membuat ikan kering secara kecil-kecilan ini, kerana cara memproses nya dijaga, bersih dan terkawal. Ikan-ikan yang dijemur di atas para, bebas dari dipijak dan najis haiwan

Setelah menghabiskan masa kira-kira 30 minit, kami pun bergerak meninggalkan perkampungan nelayan Tanjung Dawai. Berhadapan Kompleks Perniagaan Tanjung Dawai, kami berselisih dengan kereta Auntie CT. Beliau bersama Bonda hendak ke Kompleks LKIM bersebelahan dengan perkampungan nelayan tadi untuk membeli hasil laut dan ikan-ikan segar. Kami pun berpatah balik mengikut mereka.

Kompleks LKIM

Owhhh... rupanya tempat yang mereka tuju ni, kami dah sampai awal tadi. Malangnya, hari ini, Jumaat, kompleks tersebut ditutup kerana nelayan tidak turun kelaut berikutan mengurus kematian seorang penduduk diperkampungan tersebut sehari sebelum itu. Auntie CT mencadangkan kami pergi ke satu lagi tempat pendaratan ikan iaitu di Kg. Sg. Udang.

Perjalanan Menghala ke Kg. Sg. Udang, Yan

Kami mengekori mereka dari belakang, menghala ke Kg. Sg. Udang. Tempat ini merupakan satu lagi tempat pendaratan hasil-hasil laut dan ikan segar di sini sesuai dengan kedudukannya di tepi laut. Malangnya disini juga, tempat pendaratan ikan tersebut ditutup hari ini. Tak ada rezeki kami untuk menikmati ikan segar yang baru mendarat.

InsyaAllah kami akan datang lagi suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment

MITOS : MANDI MALAM?

ADAKAH mandi pada waktu malam boleh mendatangkan kemudaratan kepada kesihatan? Ramai dalam kalangan masyarakat Malaysia mengatakan amalan ...